måndag 2 december 2013

Arbetsförmedlingen har en egen krets i helvetet

Hej bloggen!
Det var ett tag sedan vi pratades vid men nu var det dags igen.

Var på arbetsförmedlingen idag. Tonvis med folk som väntade på att få träffa sin arbetsförmedlare eller på att bli inskrivna. Själv var jag där för att visa upp ett tjänstgöringsintyg från mitt sommarjobb så att det kunde läggas till mina meriter samt för att be om en ny handlingsplan.
Fåret, kallar dem som jobbar på AF för det då de sällan rör sig ensamma, oftast rör de sig två och två eller i större flockar, förutom när de ska ut till skrivaren och hämta papper, tog emot mitt tjänstgöringsintyg och knappade lite slött på sin dator. De verkar ha dessutom ha himla kul de där fåren, skrattar och skojar med varandra hela tiden men jag det är väl för att de har ett jobb att gå till som de har så kul.
Sa att jag även behövde en ny handlingsplan men att det för min del egentligen inte spelade någon större roll eftersom jag inte har någon a-kassa på grund av att jag studerade innan jag blev arbetslös och det så kallade "studievillkoret" inte finns längre. Studievillkoret innebar ungefär att man fick tillgodoräkna sig sin tid som studerande som tid som arbetslös. I december 2006 vann alliansregeringen en omröstning i riksdagen om a-kassan och dess framtid och då försvann bland annat studievillkoret. Så förlåt mig för att jag för drygt två år sedan beslöt mig för att inte mala vidare i Fas 3 utan studera till ett yrke, undersköterska, som det då enligt SKL:s (Sveriges Kommuner och Landsting) prognoser skulle behövas 800000 nyutbildade inom en femårsperiod. När jag skrev in mig som arbetssökande i höstas sa ett annat får att AF:s prognoser visade att det under det kommande året fanns tillräckligt med undersköterskor inom sjukvård och äldrevård. Så någonstans har någon räknat väldigt fel. Åter till min handlingsplan. Sa som sagt att jag inte kände att jag behöver någon eftersom jag söker jobb på egen hand och även om jag inte gör som AF vill, det vill säga hör av mig till dem på vissa datum etcetera så har jag ändå ingen a-kassa att bli avstängd ifrån. Det blir man annars. Kan du inte komma på möte med din arbetsförmedlare så säger det "pling" i systemet och så får din a-kassa ett meddelande om att du inte varit på mötet du skulle varit på och du stängs av från din a-kassa. Visste ni förresten att Arbetsförmedlingens primära uppgift inte är att förmedla arbete? Det fick jag reda på på informationsmötet jag var på i höstas. Där sa den som höll i informationen att Arbetsförmedlingens primära uppgift var att se till så att man skrevs in så att ens a-kassa fick reda på att man var arbetslös så att man kunde få ut sin a-kassa. Fåret poängterade dessutom vikten av det jag tidigare skrev, att komma på bokade möten, höra av sig till kundtjänst och så vidare annars var man körd. Man kan ju undra varför man inte själv kan höra av sig till sin a-kassa och tala om för dem att man blivit arbetslös eftersom man ändå ska skicka en massa papper till dem, men det är klart, då blir ju fåren arbetslösa. Hur som helst sa fåret till mig att jag var tvungen att ha en handlingsplan så jag fick fylla i en blankett som jag sedan gav till henne som hon i sin tur skulle ge till det får som har hand om mig. Sa även åt fåret som jag gav blanketten till att det var konstigt att jag inte fått någon information om att de hade haft ett informationsmöte med Region Skåne om deras nya sätt att få in undersköterskor utan att jag läst om det i tidningen dagen efter att mötet hade varit. Hon sa att hon inte kunde svara för hur det andra fåret hade planerat. "Mitt" får visste dock om att jag hade sökt de nya tjänsterna eftersom jag talade om det för henne när hon ringde mig om intyget jag visade upp idag. Då hade fåret ingen aning vad det var jag pratade om men det verkade ju intressant. Jag sa att jag skulle söka en av tjänsterna och det gjorde jag och blev dessutom uppringd av Region Skåne dagen efter att jag sökt tjänsten så nu hoppas jag på ett positivt svar den här månaden så att man kan få börja jobba i januari. När fåret ringde mig satt hon dessutom och läste innantill på AF:s hemsida om lediga jobb i kommunen där jag bor, det gör jag också, varje dag. Dessutom hade hon inte läst på innan hon ringde mig utan räknade upp en massa jobb där det behövdes körkort och något sådant har inte jag.
När jag satt på AF och väntade på min tur funderade jag på ett par saker till. Hur många av de som sitter där och har mindre än ett år kvar till pension vill egentligen ha ett nytt jobb? Kan det vara 50%? Min mamma har en bekant som skickades på datakurs när hon blev arbetslös, hon hade sex månader kvar till pension då.
Sedan läste jag för några veckor sedan att staten var sämst av alla arbetsgivare på att ge folk nystartsjobb. Privata sektorn var bäst, sedan kom den kommunala sektorn och sist kom staten. AF kanske kunde anställa fler får? Då får de bättre statistik och folk får jobb. Fast man måste ju ha högskoleutbildning för att få jobb som får så att man kan knappa lite slött på en dator. Men att knappa på en dator kan man ju förstås få lära sig på den där datautbildningen man går när man har sex månader kvar till pension. Det blir värre att hinna med en högskoleutbildning också på den tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar